Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 11 september 2007

Luffarslöjd allmänt

Av Hulda - 11 september 2007 13:44

Luffarslöjd, luffararbete, trådtjack, böjelser..... kärt barn har många namn. 
För några år sedan gick jag en kurs i luffarslöjd och blev helt fast, så det blev fler kurser.
Har efter det ständigt sökt bilder på luffarslöjd på nätet för inspiration, lånar lite här och lite där.........
Jag saknade bilder på nätet på luffarslöjd under produktion, i olika stadier, så det kommer min blogg att handla om. Bilder och beskrivningar som kan inspirera till egna försök.

Saknar du något i mina beskrivningar så fråga gärna. Mina beskrivningar är inte detaljrika alla gånger, missar kanske något viktigt led.

Fråga och kommentera gärna. Jag svarar så fort jag kan.

Ibland kan det komma bilder på saker som jag köpt. Om jag vet vem som tillverkat luffarslöjden står det i texten till bilden.

Tillägg i april 2011:

Ibland kan det smyga in annat än luffarslöjd i bloggen, som återvinnings-slöjd/plåtslöjd, vika pappersblommor, spetsstickade sjalar eller brickvävda band.  Det finns så mycket kul som jag vill lära mig!


 
 
Millis

Millis

11 september 2007 15:24

Vad spännande! Jag har länge varit sugen på att prova på luffarslöjd!

http://millis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hulda

12 september 2007 14:57

Lycka till! Det roligaste med luffarslöjd tycker jag är att fundera ut och pröva olika idéer till modeller. Ibland går det bra, som skålen med blå kant som jag är rätt nöjd med, men ibland går det inte alls. Som idag då jag försökte göra en hängare med tre krokar på. Krokarna och jag är inte sams, ännu, men jag ger mig inte.

 
hildegun

hildegun

8 oktober 2007 19:29

Skoj att titta och läsa.kramar

http://hildegun.blgg.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

15 oktober 2007 22:47

Jag tycker det är jättesvårt att göra en steg-för-steg-beskrivning! Jag gjorde ett försök på en beskrivning till en kungakrona i sensomras...
Men visst är det skoj att försöka klura ut konstruktionen till det man har fått för sig att göra!?

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hulda

16 oktober 2007 17:01

Hej Gerda-Tyra. Jo att fundera ut nya modeller och konstruktioner är halva nöjet. Ibland blir det bra och resten får gå i skroten, för repa upp går ju inte. Jag har tittat på din kungakrona, många gånger, men inte vågat mig på den, ännu.

 
Mona

Mona

12 februari 2009 16:35

Hej, vad fint du gör. Kolla min pappas sida för lite inspiration. Han gör även grejer på beställning! www.luffarstigen.se

http://www.luffarstigen.se

 
Mia

Mia

4 september 2009 10:11

Hej "Hulda" vill bara tala om att jag också har skaffat en liten blogg och hoppas att du vill kika in hos mig.Du har gett mig mycket inspiration och kanske tycker du att det är kul att titta på vad en av dina "elever" har åstakommit, hi hi Kram Mia

http://luffarmia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hulda

13 september 2009 18:57

Hulda niger och tackar!
Kul att du bloggar, kommer att titta in regelbundet, det lovar jag. Supersnygg luffarslöjd!
Jag har sett din signatur och luffarslöjd på Trådslöjd iFokus tidigare men visste ju då inte att det var du.

 
Ingen bild

Camilla

4 november 2009 11:10

Hej Hulda!
Trevlig sida, skulle väldigt gärna vilja veta hur du gör den fina ängeln i trådslöjd!
Mvh
Camilla

 
Ingen bild

Hulda

7 november 2009 19:55

Hej Camilla
Du hittar en liten beskrivning på ängeln under inlägget 19 november 2007. Lycka till! Jag gör dem fortfarande lite då och då. Ibland blir det stora änglar och ibland blir de små som passar i julgranen.

 
Mia

Mia

17 november 2009 09:59

Hej Hulda!
Hur har du det i vinter rusket..ush..Jag snurrat nu tråd inför julhelgerna å försöker att hålla inspirationen på topp hi hi, men ibland så pockar annat på här i livet och tur är väl det så man inte söar in alldeles ;-) hoppas att du har det bra och tittar in hos "mig" ibland. /kram Mia/

http://baraluffarslojd.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mia

17 december 2009 09:59

Hej Hulda!
ville bara önska min "kollega" en riktigt god jul och gott nytt år!
Jag har lagt tången på hyllan och tänker vara ledig ett tag för att samla kraft och ideer inför nästa år.

ha det gott /kram Mia/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2007 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards