Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 4 november 2007

Ljusstake på hög fot, svart tråd luffarslöjd

Av Hulda - 4 november 2007 15:39

Jag har använt elefanttråd, 7 trådar 40 cm långa och 0,7 mm järntråd på spole.

Elefanttråden har jag köpt på Butiken Medmera i Linköping http://www.butikenmedmera.com/ och järntråden på Slöjd-Detaljer.



Fäst järntråden ca 8 cm upp på en stomtråd med några täta varv. Bunta ihop alla stomtrådarna i en rund bunt och börja linda järntråden runt hela bunten i täta varv.

 


När du har nått önskad höjd på foten ( min ljusstake är 16 cm hög) böjer du isär stomtrådarna i solfjädersform och fortsätter att linda om stomtrådarna en och en. Tänk på att du här måste bestämma hur in- och utsidan skall se ut på ljushållaren.



Hur bred botten på ljushållaren skall vara beror på vilken sorts ljus du vill använda. Ca 4 varv med järntråden borde räcka för ett vanligt ljus. Jag gjorde 9 varv och ljushållaren blev för vid. Men det kan ju förstås ordnas med lite "stoppning" i ljushållaren.

När ljushållarens bottenplatta är färdig, böj upp stomtrådarna som på bilden och fortsätt att vira järntråden runt stomtrådarna.

 


Fortsätt att linda tills ljushållaren är såpass hög så att ljuset står stadigt.

Samtidigt som du nu fortsätter att linda tråden, böj stomtrådarna svagt utåt så att ljushållaren ovandel blir utsvängd. Fäst tråden genom några varv runt en stomtråd. Avsluta med en dekoration.

 


Ljusstakens fot görs på samma sätt.

Stomtrådarna viks ut i solfäjdersform och böjs något nedåt för att foten skall få en lätt rundad form. Linda järntråden runt varje stomtråd. Välj hur du skall linda tråden, hur in- och utsidan skall se ut.

Fortsätt att linda med tråden runt stomtrådarna tills foten har fått önskad storlek. Foten på min ljusstake är 7,5 cm i diameter. Fäst tråden genom att linda den några varm runt en stomtråd. Avsluta med en dekoration.

 


 Färdig ljusstake 22 cm hög.



















 
 
Ingen bild

Carina

4 november 2007 20:45

Otroligt fint, som vanligt.
Håller på att producera till vår julmarknad, änglar, krokar m m i långa banor.
Hur länge har du hållit på. Har du gått kurs eller är du självlärd? Själv går jag tredje terminen och tycker att det är fantastiskt roligt. Jag letar ständigt efter nya luffarslöjdsprojekt och tycker att din sida är en riktig guldgruva.

 
Hildegun

Hildegun

5 november 2007 18:07

Håller med den förra kommentaren. Kram o. lycka till i Wadköping.
ps. skulle gärna kommit upp! Men vi har 40_årskalas här nere.

http://hildegun.blogg.se

 
Hulda

Hulda

8 november 2007 00:19

Hej Carina och Tack!
Jag gick en kurs för 3 år sedan plus två korta kurser förra året. Sen gör jag som du, letar inspiration hela tiden och lånar lite här och lite där. Det är lika roligt fortfarande. Var skall din julmarknad vara? Kan man komma och titta?

http://huldaholm.bloggagratis.se

 
Hulda

Hulda

8 november 2007 00:24

Hej Hildegun och Tack!
Jag tar med kameran och skickar bilder.
Hälsa 40-åringen.

http://huldaholm.bloggagratis,ser

 
hildegun

hildegun

8 november 2007 08:28

Tack det skall jag/vi göra
kram

http://hildegun,blogg.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 november 2007 16:45

Hej.
Oj så fin den blev, Vad det där med luffarslöjden har spridit sig. Så många bloggare som gör Luffarslöjdgrejor riktigt roligt att se...den här staken blev ju jättefin duktig är du

http://filifjonkan-se

 
Hulda

Hulda

24 november 2007 07:10

Tack Filifjonkan. Kul att du gillar luffarslöjd du också. Blev rätt nöjd med min ljusstake jag också.

http://huldaholm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mia

13 januari 2008 23:12

hej Hulda!ett tips... jag har också gjort några nästan likadana stakar som dig och för att få ljusen att stå lite stadigare så tog jag med en extra ståltråd i mitten som sedan får sticka upp lite i hållaren några cm.På den spetsar jag ljusen och dom står stadigt. Mvh Mia

 
Hulda

Hulda

14 januari 2008 23:24

Hej Mia och tack för tipset.
Låter som en utmärkt lösning. Jag har prövat att vira järntråd omkring ljuset, tjock gummisnodd, gamla knepet med knäckformar osv
Inte blev det bra och allt detta syns ju genom trådarna.

http://huldaholm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards