Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Hulda - 18 maj 2008 13:04


Rund fruktskål, svart tråd, tassar och dekorerad med öglekant

 


Jag har använt 5 stomtrådar 2mm, 45 cm långa, 1,5 mm järntråd till skålen och 0,7 mm tråd att linda med. Allt inköpt på Slöjd-Detaljer.

Stomtrådarna säljs som 90 cm.



Fäst ihop stomtrådarna i en platt "bunt" med blomtråden genom att lägga blomtrådens ena ände mitt på bunten och börja vira ca 8 varv bakåt över bunttrådarna. På det sättet fäster du blomtråden. Antalet varv runt stomtrådarna påverkar bottens form. Få varv runt stomtrådarna gör det lättare att göra en rund botten. Många varv gör att du får en oval botten. Efter ca 8 varv viker du ut närmsta yttre stomtråd i ett U och virar fast blomtråden 3 varv så lång ner som möjligt på det ena "benet". Låt tråden sitta kvar! Mät ut 4,5 gånger längden på "benet" av blomtråden och klipp därefter av den. Du har nu fäst första tråden att linda med.

Vik ut övriga stomtrådar till en botten. De yttre trådarna i ett U, nästa tråd i "paraplyform" och mitten tråden rak. Mät till ytterligare 9 lindtrådar lika långa som den första som nu sitter fast i sin stomtråd och fäst dem en och en i sina stomtrådar. Vira upp lindtråden på en kartongbit för att skydda dina händer.



Fäst tråden till skålen (1,5 mm järntråd) med en ögla i en stomtråd och börja vira varv efter varv så jämt du kan. Runt eller ovalt, vilket som passar dig bäst.

Jag missade att fota när jag var i det stadiet med skålen, blev för ivrig, så jag har lånat en bild från ett tidigare inlägg.



När du är nöjd med bottens storlek, vik stomtrådarna till tassar.

Innan du börjar böja, kolla att mittentråden sticker ut lika långt på båda sidorna om botten. Den brukar ofta flytta på sig åt något håll. Mät och dra den rätt. Böj också bort lindtrådarna då du riskerar att knipsa av dem med tången. De går att fästa igen men det är inget roligt pillgöra.

Ta tag med en lagom bred tång om en stomtråd, så nära bottnen som möjligt, vik  ned tråden med tången i 90 graders vinkel, vik tillbaka tråden igen med handkraft över tången och du har fått en tass.  Kläm ihop tassen med tången och böj ut stomtråden i önskand vinkel när du ändå har kvar taget med tången.

Till skålen har jag böjt ut stomtrådarna rakt ut. Se bilden.

Jag har också klippt av tråden som jag lindar skålen med då jag tycker det blir snyggare att inte dra den snett över till en av stomtrådarna utan "börja om" genom att fästa tråden igen när jag börjar linda själva skålens form.

Jag har lindad fast tråden på stomtrådarna några varv med stomtrådarna  rakt ut. Därefter har jag böjt upp dem lite i taget, lindat några varv och böjt upp dem igen för att få skålens runda form.



Skålen är dekorerad med en öglekant.

Vira 1 mm tråd till en spiral runt lämplig pinne i täta varv. (Jag har som vanligt använt pinnen inuti min kavel.) Dra ut spiralen som på bilden och platta till och dra ut tills du får öglorna som du vill ha dem. Spiral gjord av 1 mm tråd kan man hantera med händerna. Spiral gjord av 1,5 mm tråd brukar jag kavla ut med en leksakskavel.

Öglorna sys fast i överta tråden på skålen. Du syr med 0,7 mm tråd, längden 2 gånger skålens öppning brukar räcka.



Färdig skål.













Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

 


Skapa flashcards