Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2008

Midsommarstång

Av Hulda - 24 augusti 2008 15:43

Jo nog är midsommar över för i år men från idé i min systers huvud om en midsommarstång i luffarslöjd fram till en färdig midsommarstång kan det taq någon månad eller två.



 Jag har använt 7+5+1 st 40 cm skafttråd som jag köpt på Plantagen. Är ungefär detsamma som på andra inköpsställen kallas elefanttråd. Jag har använt blomstertråd 0,7 mm att linda med och grön tråd ca 0,7 ? mm till dekoration.

 


Bunta ihop 7 av trådarna till en bunt, fäst blomstertråden i en av trådarna samt linda blomstertråden tätt runt hela bunten i ca 8 varv.

Böj därefter ut stomtrådarna i solfjädersform och fortsätt linda bomstertråden runt varje stomtråd. Välj hur du vill ha ovansidan. Skall stomtrådarna synas eller ej.

 


Jag har valt att linda så att stomtrådarna syns på undersidan.

Fortsätt att linda med blomstertråden i ca 11 varv.

Fäst tråden genom att linda några extra varv runt en stomtråd och klipp av blomstertråden. Ca 5 cm återstår nu av varje stomtråd. Böj in dem till en "rundel"  med en tång för att skapa en dekoration. Samtidigt blir det bredd på foten vilket gör den stadigare. Alternativt kan du fortsätta att linda med blomtråden ännu längre ut.



När foten är klar fäster du 5 trådar, 27 cm långa, som tvärslå på stången ca

22 cm upp från foten. Linda fast bunten med blomstertråd 0,7 mm.

 


Hela midsommarstången är lindand med en spiral. Spiralen har jag gjort med hjälp av borrmaskinen och en rak svetstråd.

Jag har använt en svetstråd 2 mm och 70 cm lång och grön tråd ca 0,7 mm.

Svetstråden har jag köpt i järnaffären i lösvikt. Fick betala efter vikt! inte styck.

 

 


Fäst den gröna tråden om svetstråden genom att vira den gröna tråden om svetstrådens ena ände. Fäst därefter svetstråd och grön tråd stadigt i borrmaskien. Kör igång borrmaskinen försiktigt så att du ser att allt sitter fast. Kör några varv och låt den gröna tråden löpa löst men jämnt runt svetstråden. Stoppa borrmaskinen och för ihop den glesa spiral som du nu har på svetstråden, kör ett par varv med gles spiral igen, stoppa och för ihop spiralen osv osv tills svetstråden är full.

Om du kör för tät spiral är det nästan omöjligt att få av spirelen från svetstråden.

När svetstråden är full lirkar du av spiralen från svetstråden, fäster ena änden av spiralen längst nere vid foten på midsommarstången, drar ut spirelen lite (pröva dig fram vad som blir snyggt) och börjar linda spiralen om stången ganska löst.

En spiral tillverkad på svetstråd 70 cm lång räcker upp till tvärslån. En spiral går åt till kransarna och nästan en går åt till överdelen av stången. Så det blir till att tillverka mycket spiral.

 

 


Kransarna till midsommarstången har en diameter på 4 cm.

Forma en ring, glöm inte att lämna en trådbit för upphängningsanordningen. Linda spiral tätt runt båda ringarna.

Det går åt en spiral (tillverkad på 70 cm lång svetstråd) till båda kransarna.


Fäst en spiral längst ut i ena änden av tvärslån och börja linda med spiralen. Mät ut var du vill hänga kransen, fäst den i tvärslån på ena sidan under det att du virar spiralen. Gör motsvarande på andra sidan.

Jag har valt att lämna ca en cm av stomtråden bar i varje ände av tvärslån och sedan böjt in trådarna som en dekoration. Alternativt kan du linda med spirelen ända ut i ändarna på tvärslån.

Fortsätt med att linda överdelen av stången med spiralen. Linda ända upp eller lämna någon cm bar och böj ner trådändarna som en dekoration.

Avsluta med en flagga.

Två slaktade pappersflaggor och karlssons klister fixade det.



Det blev en midsommarstånd helt lindad med grön spiral.


En midsommarstång helt i svart tråd, lite murrig kanske.


Och så min första midsommarstång som är tillverkad av tunn svårarbetad tråd, tråd som jag "köpt fel" för länge sedan. Tråden är mycket tunn och mjuk så jag använde 21 trådar i stången och elva i tvärslån.

Stången är dekorerad med gles spiral i rött och blått  och grönt bara för att det var roligt. 


 















































































 
 
Ingen bild

Ninni

24 augusti 2008 20:14

Häftig!!!

 
Hildegun

Hildegun

25 augusti 2008 08:22

Håller med föregående talare!

http://hildegun.blogg.se

 
lilian

lilian

27 september 2008 19:34

Du är en pärla som inspirerar mej.Funderar du inte på att skriva en bok.Jag skulle köpa en isåfall.

http://frugretas pyssel

 
zmul

zmul

6 mars 2009 07:33

Hej vilken underbar sida och kanonfina grejer du gör.Midsommarstången är helt underbar måste försöka ge mej på en sån..Kanonbeskrviningar oxå så tom ja förstår..=))

http://zmul.blogspot.com

 
Ingen bild

Hulda

17 mars 2009 21:31

Hej zmul och tack!
Lycka till med midsommarstången.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

 


Skapa flashcards