Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Alla inlägg den 27 oktober 2008

Av Hulda - 27 oktober 2008 20:13

Godisskål på hög fot

Jag har använt 9 blomstertrådar/elefanttråd 40 cm långa, köpta på Plantagen och lindtråd 0,7 mm blomstertråd köpt på Slöjd-Detaljer i Skara.



Bunta ihop stomtrådarna till en rund bunt och tejpa ihop bunten med frystejp ungefär mitt på bunten. Fäst lindtråden i tejpen och börja linda lindtråden i täta varv ner mot skålens fot i ca 12 cm.

 

(Har snott bilden från en annan beskrivning så måtten stämmer inte med principen är densamma)

När du har lindat med lindtråden i täta varv runt stomtrådarna i ca 12 cm böjer du isär stomtrådarna i en något "strutforming" solfjädersform och fortsätter att linda med lindtråden runt varje stomtråd i ca 10 varv. Bestäm om stomtrådarna skall synas på ovansidan eller undersidan.

Efter ca 10 varv böjer du ut stomtrådarna så att foten i fortsättningen blir platt.

Foten står stadigare om den är lite "strutformad" än om den är helt platt och den blir dessutom mycket snyggare.

Fortsätt att linda tills foten har en diameter på 10 cm. Fäst lindtråden runt en av stomtrådarna.

Avsluta med en dekoration. Tråden till öglan är 2,5 cm lång.

 


Börja med skålen. Böj ut de stomtrådar som skall bilda skålen i solfjädersform, fäst lindtråden i en av stomtrådarna och börja linda skålen. Välj om stomtråden skall synas på ovansidan eller undersidan.

Forma skålen vartefter du lindar. Jag har böjt ut stomtrådarna en aning den sista centimetern för att få en mjukare skålform.

Avsluta med en dekoration. Tråden till öglan är 3 cm lång.

Pärlorna är från en slaktad flaskdekoration som Indiska reade ut förra året.



Färdig skål 19 cm hög.



Jag har tidigare gjort en likadan! skål i galvaniserad tråd men helt lika blev de inte, men nästan.......Den svarta blev något större

Måtten för båda:

Höjd 18-19 cm

Diameter skål 16-17 cm

Diameter fot inkl öglor 10-12 cm

Höjd på foten 10-12 cm


















Av Hulda - 27 oktober 2008 19:31

Köpte en väldigt tung rulle med galvaniserad 1,5 mm tråd i järnhandeln och fick problem med hur jag lätt skulle kunna rulla ut tråden rak från rullen.

Mina tidigare rullar med tråd väger 1 kg och jag har lärt mig att hantera dem med ett trådhantag tvärs över rullen, löst fäst i en pinne igenom rullen. Men nu fungerade inte det.

Tillverkade en ställning till rullen vilket fungerar utmärkt.

Jag har använt 15 stromtrådar ca 30 cm lång (2 mm tjocka) och lindtråd 0,7 mm tjock.

Bunta ihop de 15 stomtrådarna och tejpa ihop trådbunten med en bit frytejp upptill och nertill.  Fäst lindtråden i övre tejpbiten och börja linda tråden ganska tätt ner mot foten. Jag har lindad med trådstumpar som blivit över tidigare.

Funderade en bra stund på hur överdelen skulle se ut men kom inte på någon bra lösning. "Rufsade" bara till trådarna lite och lindade tråden runt var och en stomtråd.


 

Fortsätt linda runt stomtrådarna  tills pinnen  är några cm högre än rullen (och resterande stomtråd räcker till foten).

Böj ut stomtrådarna i en något "strutformad" solfjädersform och fortsätt linda med den tunna tråder runt stomtrådarna. Stomtrådarna skall synas på undersidan. Fortsätt att linda tills foten är något större än än rullens diameter. Fäst lindtråden runt en av stomtrådarna. Klipp av stomtrådarna till ca 1 cm längd och avsluta genom att böja upp stomtrådarna mot ovansidan ( för att skydda bordsskivan då du använder ställningen).

Foten är nu något "strutformad" vilket gör att rullen glider runt väldigt lätt.



Så här blev det. Inte vackert men ändamålsenligt!


 





Av Hulda - 27 oktober 2008 18:29

Dekorera med spiral.

Spiral kan du lätt tillverka genom att använda borrmaskinen. Jag har använd en av mina stomtrådar (90 cm långa och 2 mm tjocka, (Slöjd-Detaljer i Skara) och grön blomstertråd 0,7-0,8 mm (Slöjd-Detaljer i Skara).

Fäst stomtråden och blomstertråden ordentligt i borrmaskinen och provkör försiktigt.

 


Fyll hela stromtråden med löst pårullad tråd. Lättast är att låta tråden löpa på glest , stanna borrmaskinen och föra ihop tråden tätt, rulla på en bit löst igen osv tills stomtråden är full.

Om du rullar på tråden för hårt kan det bli svårt/omöjligt att få av spiralen från stomtråden. 



Dra isär spiralen en aning innan du börjar linda på den. Pröva dig fram vad som blir snyggast. 

Linda spiralen runt t ex en foten på en skål , runt en ring osv

Jag har använt gröna och svarta spiraler till mina midsommarstänger. 






Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards