Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Man får inte vara dum.......

Av Hulda - 27 oktober 2008 19:31

Köpte en väldigt tung rulle med galvaniserad 1,5 mm tråd i järnhandeln och fick problem med hur jag lätt skulle kunna rulla ut tråden rak från rullen.

Mina tidigare rullar med tråd väger 1 kg och jag har lärt mig att hantera dem med ett trådhantag tvärs över rullen, löst fäst i en pinne igenom rullen. Men nu fungerade inte det.

Tillverkade en ställning till rullen vilket fungerar utmärkt.

Jag har använt 15 stromtrådar ca 30 cm lång (2 mm tjocka) och lindtråd 0,7 mm tjock.

Bunta ihop de 15 stomtrådarna och tejpa ihop trådbunten med en bit frytejp upptill och nertill.  Fäst lindtråden i övre tejpbiten och börja linda tråden ganska tätt ner mot foten. Jag har lindad med trådstumpar som blivit över tidigare.

Funderade en bra stund på hur överdelen skulle se ut men kom inte på någon bra lösning. "Rufsade" bara till trådarna lite och lindade tråden runt var och en stomtråd.


 

Fortsätt linda runt stomtrådarna  tills pinnen  är några cm högre än rullen (och resterande stomtråd räcker till foten).

Böj ut stomtrådarna i en något "strutformad" solfjädersform och fortsätt linda med den tunna tråder runt stomtrådarna. Stomtrådarna skall synas på undersidan. Fortsätt att linda tills foten är något större än än rullens diameter. Fäst lindtråden runt en av stomtrådarna. Klipp av stomtrådarna till ca 1 cm längd och avsluta genom att böja upp stomtrådarna mot ovansidan ( för att skydda bordsskivan då du använder ställningen).

Foten är nu något "strutformad" vilket gör att rullen glider runt väldigt lätt.



Så här blev det. Inte vackert men ändamålsenligt!


 





 
 
Dulsinea

Dulsinea

29 oktober 2008 08:39

Nej dum får man inte vara. Då kan man bli "chef" hihi!
Dulsinea

http://gogunon.blogg.se

 
Ingen bild

Maud

6 december 2008 12:24

Hej! Du är mycket duktig och generös med att visa hur du gör! Jag gör ingen luffarslöjd, än men du inspirerar verkligen.
För att kommentera ställningen för rullen så är den mycket lyxig. Jag hade nog bara satt en rundstav i en träplatta...
Maud

 
Ingen bild

Hulda

6 december 2008 14:29

Hej Maud
ha, så det kan bli, en ställning i trä föll mig aldrig in. Inte förrän nu. Var helt inne på hur jag skulle lösa problemet och tänkte tråd,tråd.....

 
Ingen bild

lena.woss

26 februari 2009 18:52

jag blir väldigt inspirerad av dina jätte fina alster, har bara sett halvbra luffarslöjd. Så nu har lena varit och inhandlat lite tråd för att se om jag lyckas. tack för god information och ibspirration.

 
Ingen bild

Hulda

26 februari 2009 22:06

Hej Lena och Tack! Lycka till med din luffarslöjd. Det är bara att öva och öva. Ibland blir det bra och resten går i skroten.
Men hela tiden har man roligt.

 
Ingen bild

nina

5 november 2009 23:24

väldigt fina saker och som väcker min skaparlust.
Jag har precis gått en liten kurs i luffarslöjd och jag tyckte det var väldigt kul. Har gjort en hel hoper brödnaggar och några lyktor så nu här jag redo att gå på lite tyngre saker.
Jättekul att du delar med dig av ditt arbete.
nina

 
Ingen bild

Hulda

7 november 2009 20:00

Hej Nina och lycka till med luffarslöjden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards