Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Ljuskrona

Av Hulda - 23 oktober 2011 13:53

ljuskrona


Ibland gör man saker bara för att det är så roligt,

som att fördriva större delen av en dag tillsammans med sin syster med att tillverka en ljuskrona!   


 


Beskrivning på ljuskronan finns på sid 122 i Anna Örnbergs "Inred lantligt inne & ute


 


Stommen är gjord av spikband (Biltema) som lindats med eltejp och ett fint band som döljer elejpen. Övriga trådar kommer bl.a från Slöjd-detaljer. Pärlor och prismor från Panduro och Tradera. Burken är en väl rengjord kattmatsburk.


         


 


 

 


De levande ljusen skapar dessutom ett fantastiskt vackert mönster i taket.

    

med ljusmanschetter  

 
 
Ingen bild

Ninni

23 oktober 2011 19:19

Tänk vad du kan och att den blev så fin!! Blir glad varje gån ja ser kronan i taket därhemma!!!

 
Ingen bild

Frida

24 oktober 2011 19:48

Hej! Superfin ljuskrona! Jag bara undrar, om du vet var man kan få tag på typ metall/silver/ståltråd som kan användas till ringtillverkning? Alltså 1,5 mm tjock. I ett desperat försök att ta vara på det jag har hemma har jag märkt att min järntråd "flagar av sig" den fina silverglansiga ytan. Detta gillas inte.
Tack på förhand, och vilken trevlig blogg!
Frida

 
Ingen bild

Hulda

24 oktober 2011 20:43

Hej Frida och Tack, kul att du gillar min blogg.
Jag har inte prövat den själv men Slöjd-Detaljer har tråd som heter " "Metalltråd nysilver" 1 mm, 1,5 mm och 2 mm. Lycka till och hör gärna av dig igen.

 
Suzanne

Suzanne

25 oktober 2011 21:41

Jädrans snygg ljuskrona, verkligen. Snygga och passande prismor!Själv så gruvar jag mig fortfarande för att sätta tänkerna i en krona till taket men det här med lindat spikband får mig kanske att tänka om...
Ses igen, hälsar Suzanne

http://www.mostersussie.blogg.se

 
Ingen bild

Hulda

28 oktober 2011 21:05

Hej Susanne och tack. Jo vi blev rätt nöjda med kronan vi också syrran och jag och det blir nog mera spikband i fortsättningen. Det är lätt att jobba med och det blir stadigt.

 
Ingen bild

Sara

5 december 2011 23:54

Jätte fin ljuskrona! Var har du hittat de fina ljushållarna?

Hulda

6 december 2011 19:59

Hej Sara
Ljushållarna har jag köpt från http://www.ljdesign.nu/NATBUTIK.asp
men just nu verkar de inte ha några hemma. Det blir ingen träff när jag söker på ljushållare på deras nätbutik. Glasmanchetterna kommer från en butik i Örebro.
hälsningar HUld

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards