Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Skånskt Yllebroderi

Av Hulda - 28 oktober 2012 11:43

Skånskt yllebroderi


Nu har jag hittat en nytt intresse!

I går var jag och min syster på kurs i Skånskt yllebroderi, 14 glada förväntansfulla damer var vi.

Den mest välbesökta kurs jag någonsin varit på.

Vi fick börja från grunden med att överföra ett mönster till ylletyget vi skulle brodera på.

Kalkera av ett färdigritat mönster, sticka hål i det kalerade mönstret på lämplig plats för att markera mönstret och sedan lägga papperet ovan på tyget och måla lätt över hålen med vit textilfärg och simsalabim, det blev ett mänster  att brodera på.  Fast lite missar här och där blev det, ett halvt hästben eller så.

Mönstret heter min lilla häst.


 


Såhär skall mitt broderi bli, (fotade det färdiga broderiet som vi hade som förlaga) men jag har lååååågt kvar. Håller på att lära mig schattersöm, klyvsöm, själkstygn m fl. och att brodera bara ett litet blad var inte så lätt t ex. Men det var väldigt roligt att brodera så det blir nog en kudde så småningom. Det finns många färdiga arbeten att bli inspirerad av. Plus ett antal fackböcker förstås.


 


Böcker

     


 
 
Ingen bild

Hilla

28 oktober 2012 12:43

Jag blir så avundsjuk!!
Lycka till!
vad är klyvsöm???

Hulda

10 november 2012 18:02

Jo klyvsöm gör man genom att tänka ett långt stygn, någon cm, ner igenom tyget med nålen och sedan upp igen igenom tråden på det långa stygnet, Man klyver tråden. Det blir snyggast om tråden är hårt tvinnad. Om den är löst tvinnad eller om man tar för kort stygn så ser det ut som kedjestygn. Jag skall fylla hästen med klyvsöm och det blir väl sisådär. Men kul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.           Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklock...

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards