Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Direktlänk till inlägg 3 september 2017

Ljusstakar i luffarslöjd

Av Hulda - 3 september 2017 22:43

Födelsedagsönskan om ljusstakar från syster fick mig att plocka fram tråd och tänger igen.Är förstås rejält ringrostig och fick en blåsa på fingret men till slut blev de färdiga.

     

 


Ljusstakar i luffarslöjd med små dekorationsklockor

 

Till ljusstakarna har jag använt 14 st 40 cm, 1,5 mm Elephant Wire (från Panduro),

ca 1,5 rulle 0,7 mm spoltråd (från Slöjddetaljer), borrmaskin, 4 olika tänger och en pennstump.

Plus EN 1,5 mm hård Blomstertråd (från Slöjddetaljer, heter enligt nätet: Rak, svartglödgad

längd 300 mm. Buntar om 250 gram/60 st) för att göra dekorationsspiralerna.

 

Tänger: en stor och en liten avbitartång, näbbtång och rundtång.

 


Ett tips är att göra båda ljusstakarna parallellt så att du kommer ihåg hur många varv du t ex

har lindat med spoltråden i olika partier.

Tänk också på vilken sida du vill ha som ovan och undersida. Skall stomtråden synas eller inte.

 

Välj ett ojämt antal elefanttrådar för att få en rund bunt ( i mitt fall 7 st).

Håll ihop bunten med en gummisnodd i ena änden.

Börja linda med spoltråden från mitten ungefär med några täta och åtdragna varv för att

fästa spoltråden och fortsätt linda glesare ner mot den tänkta foten tills det är en minst

10 cm olindad bit kvar inkl de 5-6 täta avslutsvarven. Bunten måste var stadig.

Böj sedan isär 6 av stomtrådarna i önskad vinkel och börja linda spoltråden över en stomtråd,

runt om och över nästa stomtråd osv.samtidigt som du bestämmer hur du vill forma foten

på ljusstaken. Se bild 2,3 och 4.

Den mittersta, 7:e stomtråden klipper du av och böjer in och "gömmer" under ljusstaksfoten.

När du är nöjd med ljusstaksfoten, fäst spoltråden genom att linda några varv stadigt om en

av stomtrådarna. Klipp av spoltråden.

Lämna några centimeter stomtråd om du vill göra en ögla som avslutning/dekoration eller klipp

av stomtrådarna och böj in/göm tråden under foten.

Öglorna på ljusstakarna är gjorda med rundtång. Pröva dig fram till nåt som du gillar.

 

Fortsätt nu att linda från mitten men nu uppåt. Bestäm hur hög din ljusstake skall vara. Mittpartiet på mina ljusstakar är ca 9 cm.Se bild 6 och 7.

Fäst spoltråden med några hårt lindade varv,linda uppåt,glesare och avsluta med några

hårt tätt lindade varv.

Böj sedan isär 6 stomtrådar i 90 graders vinkel för att forma ljushållaren (klipp av den 7:e

och "göm" den i ljushållarens botten). Börja linda spoltråden runt stomtrådarna samtidigt

som du formar en ljushållare.   Mät noga och ofta med ett ljus.

Ev kan du sätta en färdig ljushållare (Slöjddetaljer eller Panduro) i metall i luffarslöjdsljus-

hållaren för att få mer stadga för ljuset.

När du är nöjd med ljushållarens höjd, böj ut stomtrådarna igen och fortsätt att linda med spoltråden samtidigt som du formar en ljusmanschett. Rak och slät, lätt böjd, med eller utan dekoration.

Du bestämmer.  Bild 6-9

När du är nöjd med manschetten, klipp av och fäst spoltråden genom att linda den hårt

några varv runt en stomtråd.

För att göra en dekorationsögla, lämna ca 5 cm stomtråd. Eller klipp av stomtrådarna och

vik in/göm dem under ljusmanchetten.

Mina ljusstakar är avslutade med med en ögla (4 cm stomtråd) för att hänga en dekoration i.

Öglan är gjord med rundtång.

 

 
  

Nu till det roliga, dekoration.

Ljusstakarna är dekorerade med små trådklockor och spriraler.

Hur du tillverkar spiralerna med hjälp av en borrmaskin finns beskrivet under flik dekorationer

från 27 oktober 2008. - Hjäp vad tiden går. Snart 9 år sedan jag gjorde det inlägget ibloggen!

Till dekorationsspiralerna har jag använt 0,7 mm spoltråd.

 

Dekorationsklockorna gör jag i vanliga falll med hjälp av ett s.k klockdon från Sätergläntan.

Men det har jag förlagt så det fick bli borrmaskinen och en pennstump istället och efter

några misslyckanden så gick det också.

se bild nedan.


 

OM du inte är rädd om borrmaskinen så fäst en pennstump tillsammans med 0,7 mm spoltråd i borren och rulla

på tråden glest och på snedden tills du kommer fram till själva pennan om man så säger. Håll tråden stadigt

och rulla den tätt tätt och fälj pennans form tills det blir en liten klocka. Böj tråden i rätt vinkel mot klockan, klipp av tråden och forma en liten ögla att hänga upp klockan i. Klart.


Spiralen (räckte med ca 4 st ) fästs i ljusstakens fot, dras isär något och rullas på ganska tätt på mittenbiten. Fäst spiralen noga under ljushållaren och klipp av spoltråden.


Häng på de små klockorna och kolla att inga vassa trådändar finns nånstans på ljusstakarna.


Och så här blev de och syster blev nöjd.

Och jag också......

 
  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hulda - 4 oktober 2014 19:56

Svärmors skål Jag har gjort den förr och kommer att göra den igen. Modellen är min favorit. Denna gång blev det en liten skål, en variant av skålen i mitt första inlägg på bloggen för så  många år sedan. Skålen är gjord på samma sätt, enda skil...

Av Hulda - 2 juni 2014 00:11


  Export.......   Fick oväntat en gåva från mina kollegor i Indien och ville ge något tillbaka. Och bråttom var det så det blev nattarbete till fram på småtimmarna i torsdags. Men klart blev jag och nu är mina 6 pärlhjärtan levererade. Stom...

Av Hulda - 15 september 2013 02:57

kopierat från http://slojdnytt.blogspot.se/ Hemslöjdskonsulenterna i Västmanlands län informerar.   23 december 2012 Änglar     På utställningen Återbruk - Skapa nytt finns en julkrubba sydd av Inga Westin, Västerås. Inga har återb...

Av Hulda - 11 juli 2013 21:39

Skålen är flera år gammal, jag gjorde den på en kurs i Borås och gav sedan bort den, utan att fota dumt nog. Passade på att  fota idag.     Stomtråd 2,mm galvaniserad tråd, tråd till sjäva skålen 1,5 mm och bindtråd 0,7 mm tråd. 8 stomtråd...

Av Hulda - 28 oktober 2012 11:43

Skånskt yllebroderi Nu har jag hittat en nytt intresse! I går var jag och min syster på kurs i Skånskt yllebroderi, 14 glada förväntansfulla damer var vi. Den mest välbesökta kurs jag någonsin varit på. Vi fick börja från grunden med att ...

Presentation


Huldas luffarslöjd, trådtjack, trådslöjd, luffararbete...m.m.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017
>>>

 


Ovido - Quiz & Flashcards